מדוע חשוב לישון בלילה?


מדוע חשוב לישון בלילה?

שינה היא דבר חיוני עבור חיים בריאים – את זה כולנו יודעים. אתם יכולים לאכול את האוכל הבריא ביותר ולחיות בחדר הכושר, אבל אם יחד עם זה אתם לא ישנים כראוי - כל המאמצים לא יהיו שווים כלום.

1. אבותינו הקדמונים הקצו לשינה יותר זמן, בגלל שהיממה שלהם כללה את הזמן שבין הזריחה והשקיעה. היום יש לנו את האור המלאכותי, שמאפשר לנו להאריך את התקופה של ערות, ולכן זמן השינה שלנו צומצם. בעוד שהדרישות של שעות השינה הן שונות עבור כל אחד, מומחים רבים טוענים ששינה בריאה צריכה להימשך כתשע שעות ביום. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו, שרוב הסובלים מנדודי שינה, כשעה לפני שהולכים לישון מגרים בדרך כלשהי את הפעילות המוחית: צופים בטלוויזיה, יושבים מול מחשב עושים דברים אחרים.


2. חוסר שינה משפיע על ההורמונים השומרים תחת שליטה את חילוף החומרים, התיאבון, מצב הרוח, היכולת להתרכז וכו'. המחקרים הראו - בין אלה שישנים פחות משש שעות ביום, יש יותר מעשנים, שתיינים כבדים, אנשים שלא עוסקים בספורט ובעלי משקל עודף. למרבה הפלא, את אותו הדבר ניתן לומר על אנשים שישנים יותר מתשע שעות ביום באופן קבוע. המומחים מצאו שגם חוסר שינה וגם עודף שינה מכפילים את הסיכון למוות.

המדענים יודעים מזה זמן רב על הקשר שבין חוסר שינה למחלות לב וכלי דם, אבל לא יכולים להסביר למה שינה מרובה גם לא בריאה. מחקרים שנעשה לאחרונה מצאו תלות של עודף שינה בדיכאון ובמעמד חברתי כלכלי נמוך, אך נושא זה יש לבחון יותר לעומק.


3. קריפטוכרומים (Cryptochromes) - חלבונים עתיקים, שנמצאים בכל הצמחים ובעלי החיים על הפלנטה שלנו. חומרים אלה, אשר "חיים" לרוב בעיניים ועל העור - רגישים לכל הגוונים של הכחול, אשר בטבע מופיעים בשחר או בערב, ולכן חשובים מאוד למחזור היומי שלנו. בעזרתם, גופנו אפילו עם עיניים עצומות מסוגל לזהות אור שמש.

האם תהיתם אי פעם, איך העיוורים יודעים מתי יום ומתי לילה וצריך ללכת לישון? קריפטוכרומים קובעים שאור השמש חדל להגיע ומאותתים למוח שצריך להמיר את הסרוטונין (שבמהלך היום תמך בכם כדי שתישארו ערים) למלטונין – כדי שתוכלו לנוח בלילה.

ברגע שמגיע הבוקר, היווצרות של הסרטונין תגדל ושל המלנין תקטן, כדי שתהיו מוכנים ליום חדש. כך, לפעמים כל מה שאדם צריך כדי להביס את הדיכאון – זה שינה טובה בלילה.


4. שימוש פעיל באור המלאכותי, שיבש את המקצב הטבעי של הסרוטונין והמלטונין. הפרשת מלטונין מעוכבת על ידי אור וחוזרת לאחר רדת החשכה, ולכן ככל שאתם נשארים ערים יותר זמן בערב, כך יותר שלילי זה משפיע על מצבכם הגופני והנפשי.

המחקרים הראו, שההזדקנות המוקדמת קשורה לרמות נמוכות של מלטונין לפני השינה. מלטונין קשור ליכולת למידה ולזיכרון שלנו. הוא עשוי להשפיע באופן חיובי בטיפול במחלת אלצהיימר. זה נוגד חמצון רב עצמה שיכול להגן על ה-DNA מפני נזק של רדיקלים חופשיים ולמנוע התפתחות של סוגים מסוימים של סרטן.

מחקרים שנעשו לאחרונה, הראו שהעובדים, שהמחזור היומי שלהם משובש באופן קבוע עקב עבודה במשמרות לילה, נמצאים בסיכון לסרטן. אז אם יש לכם משמרות לילה, נסו לפחות לסדר כך, שהן יוחלפו כל חודש במשמרות יום.

ולפני שאתם רצים לבית המרקחת לקנות תרופות המכילות מלטונין, יש לציין שלמרות שהתוספים האלה עשויים לעזור לזמן מה, בטווח הארוך הם יובילו לכך שהגוף שלכם יתחיל לייצר בהדרגה פחות ופחות מלטונין.
לכן שום דבר, ממש שום דבר לא יכול להחליף את השינה.


5. המחקרים הראו ששינויים הורמונליים קשורים להפרעה בשלב העמוק של השינה. כלומר, בסופו של הדבר, לא כל כך חשובה הכמות של השינה, כמו האיכות שלה.

שינה שטחית מגבירה את רמות הקורטיזול - הורמון הלחץ. בכמויות מתונות הוא מועיל, אבל אם הרמה שלו גבוהה מדי - זה מסוכן.
רמות גבוהות של קורטיזול גורמות לירידה ברמות הטסטוסטרון, החלשת מערכת החיסון, אובדן של מסת השריר ועלייה בלחץ הדם. בנוסף, עודף קורטיזול תורם לעלייה במשקל, בעיקר באזור הבטן, ומגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת.

קורטיזול מפחית את ההיווצרות של סרוטונין, ואת חוסר הסרוטונין אפשר למלא בעזרת צריכת פחמימות (סוכר ועמילן). זו הסיבה לכך שאנשים רבים כל כך נמשכים למתוק, כאשר הם חווים לחץ או נשארים ערים עד מאוחר. בגלל העובדה, שסרוטונין משפר את מצב הרוח ומגרש את הדיכאון, במצבים מסוימים יכולה להופיע תלות במתוק.

על מנת לשמור על משקל בריא, אנרגיה ומצב רוח - תנסו לשמור על רמות הקורטיזול תחת שליטה - תמצאו את השיטה הטובה ביותר להתמודד עם לחץ. זה יכולה להיות, למשל, הליכת בוקר או האזנה למוזיקה ברדיו לפני השינה.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מדוע חשוב לישון בלילה?